Google Tag Manager taginhallintajärjestelmä

Kategoria(t): Yleinen Avainsanat: , , , , , , , , , ,

Google Tag Manager on verkkosivustojen hallintatyökalu, jonka avulla voit hallita ja seurata verkkosivustojensa sisältöä ja toimintoja. Se mahdollistaa sivustojen omistajien lisätä ja päivittää sivuston sisältöä ja toimintoja ilman, että heidän tarvitsee muokata sivuston lähdekoodia.

Google Tag Manager -taginhallintajärjestelmää ei ole tarkoitettu vain analyytikon tai verkkopalvelukehittäjän työkaluksi. Tavallinen verkkosivuston omistaja hyötyy Google Tag Managerin käyttöön otosta. Jos sivustollasi on useampi seurantakoodi, niin Google Tag Managerin avulla erilaisten seurantakoodien ylläpito sivustollasi helpottuu.

Mikä on Google Tag Manager?

Google Tag Manager on verkkopohjainen taginhallintajärjestelmä. Google Tag Managerin avulla yritykset voivat esimerkiksi lisätä seurantakoodeja ja tageiksi kutsuttuja koodinpätkiä sivustoilleen, jolloin he voivat seurata kävijöiden toimia sivustolla ja saada tietoa siitä, miten he liikkuvat sivustolla ja mikä saa heidät tekemään tiettyjä toimia.

Etuina Google Tag Managerin käytössä on keskitetty tagien ylläpito. Lisäksi Google Tag Manager tarjoaa luotujen tag-kokonaisuuksien versiohistorian, jonka avulla voi palauttaa aikaisemman version kokonaisuudesta.

Kun Tag Manager ‑koodi on lisätty projektiin, verkkosivustosi tai sovelluksesi voi olla yhteydessä Tag Managerin palvelimiin. Tag Managerin avulla voit ottaa käyttöön turvallisesti ja vaivattomasti mittaustagien määrityksiä verkkopohjaisesta käyttöliittymästä. Esimerkiksi Google Analytics 4– sekä Facebook-seurantakoodit voidaan helposti asentaa Google Tag Managerin avulla. Jopa vain yhden seurantakoodin muuttaminen voi joskus olla helpompaa tehdä Google Tag Managerin kautta.

Google Tag Manager säilö

Verkkosivustolle tai mobiilisovellukseen asennettujen tagien, triggerien, muuttujien ja näihin liittyvien määritysten kokoelmaa kutsutaan säilöksi. Tag Manager ‑säilö voi korvata kaikki muut sivuston tai sovelluksen manuaalisesti koodatut tagit, mukaan lukien Google Adsin, Google Analyticsin ja kolmansien osapuolten tagit.

Google Tag Managerin asentaminen

Paras tapa asentaa itse Google Tag Manager on seurata Googlen tekemiä ohjeita asennuksesta.


Olen nähnyt ja kääntänyt edukseni hyvin erilaisia ongelmia. Miksi et antaisi minun
auttaa omissa haasteissasi?

Tule asiakkaakseni ottamalla yhteyttä ja tehdään haasteistasi mahdollisuus! Katso myös palvelumme.


Niko Paulanne omakuva

Voit asentaa Google Tag Managerin sivustollesi seuraavilla vaiheilla:

  1. Siirry Google Tag Managerin verkkosivustolle ja luo uusi tilisi.
  2. Kun olet luonut tilin, luo uusi tag manager -kontaineri sivustollesi. Tämä on virtuaalinen säiliö, johon voit lisätä kaikki sivustollesi asennettavat tagit.
  3. Kun olet luonut kontainerin, sinun tulee lisätä sen koodi sivustollesi. Tämä voidaan tehdä lisäämällä koodi sivuston HTML-koodiin tai käyttämällä WordPress-laajennusta tai sivustosi omaa asennukseen tarkoitettua laajennusta.
  4. Kun olet lisännyt koodin sivustollesi, voit aloittaa tagien lisäämisen Google Tag Managerin käyttöliittymästä. Voit lisätä erilaisia tageja, kuten Google Analytics -seurantakoodin tai mainosverkostojen seurantakoodit, ja määritellä, milloin ne aktivoituvat sivustolla.
  5. Kun olet lisännyt kaikki haluamasi tageja, voit julkaista ne sivustollesi napsauttamalla ”Julkaise” -painiketta Google Tag Managerin käyttöliittymässä.

Huomioi, että tämä on yleisluontoinen ohje, ja vaiheet voivat vaihdella hieman riippuen sivustosi teknisestä rakenteesta ja käytetyistä työkaluista. Suosittelemme, että luet Google Tag Managerin dokumentaation tarkemmat ohjeet ennen kuin aloitat asennuksen.

Google Tag Manager ja WordPress

WordPress on ilmainen avoimen lähdekoodin verkkosivustojen julkaisujärjestelmä, jota käytetään yleisesti blogien ja muiden verkkosivustojen luomiseen ja hallintaan. Voit asentaa Google Tag Managerin WordPressiin ja lisätä erilaisia tageja, kuten Google Analytics 4 (GA4) -seurantakoodin tai mainosverkostojen seurantakoodit, jolloin voit seurata WordPress-sivustosi kävijöiden toimia ja saada tietoa siitä, miten he liikkuvat sivustolla ja mikä saa heidät tekemään tiettyjä toimia.

WordPress sivustolle Google Tag Managerin asentaminen onnistuu helposti WordPress-laajennusta käyttämällä. Yksi suosituista WordPress-laajennuksista on Google Tag Manager for WordPress, jonka löydät myös ”GTM4WP” nimellä WordPress-lisäosahakemistosta.

Jos Google Tag Managerin asennus tuntuu mielestäsi vaikealta tai tarvitset apua tägien tai seurantakoodien kanssa, niin tule asiakkaakseni ottamalla yhteyttä ja asennetaan Google Tag Manager sivustollenne!